10 Petua Sejagat untuk Penulisan Esei Kolej

Published:

Dikemaskini:

Menulis karangan kuliah boleh menakutkan, terutamanya jika anda menganggap diri anda sebagai orang matematik atau sains dan bukan penulis yang hebat. Tetapi jangan terlalu risau. Walaupun tatabahasa dan gaya memainkan peranan dalam bagaimana pegawai penerimaan mentafsirkan karangan anda, kandungan karangan anda adalah yang paling penting. 

Esei memberi anda peluang untuk membezakan diri anda daripada orang ramai dan menunjukkan jawatankuasa kemasukan kolej siapa anda sebenarnya dan apa yang anda minati. 

Petua berikut ini dapat membantu mengarahkan anda ke arah yang benar sehingga anda dapat meninggalkan kesan kekal pada pegawai kemasukan dan meningkatkan peluang anda diterima di sekolah impian anda. 

1. Tulis tentang diri anda

Jabatan kemasukan meminta anda menulis karangan kerana mereka ingin mengetahui siapa diri anda, bukan sahaja sebagai pelajar, tetapi juga sebagai seorang. Mereka ingin mengetahui tentang minat dan minat anda, cara anda berfikir, dan bagaimana anda bertindak balas terhadap cabaran. Inilah perkara-perkara yang akan menarik minat pembaca anda. 

"Sekolah benar-benar berusaha mendapatkan pandangan mengenai minat dan minat pelajar," kata Rodney Morrison, Associate Provost for Enrollment and Retention Management di Stony Brook University, kepada The University Network (TUN).

Sebelum menyusun karangan anda, renungkan sendiri dan pertimbangkan perkara yang anda sayangi. Anda tidak harus menceritakan kisah hidup anda. Sebaliknya, cubalah memusatkan perhatian kepada satu atau dua aspek penting dalam kehidupan anda yang telah membantu membentuk anda, dan pastikan anda menulis dengan suara semula jadi anda. 

"(T) karangan terbaik yang kami baca adalah yang mana suara tulen pelajar sekolah menengah (itu adalah anda) melalui suara yang lantang dan jelas dan kami benar-benar memahami siapa diri anda," Hannah Mendlowitz, Penolong Pengarah Kanan Kemasukan dan Pengarah Pengambilan di Universiti Yale, menulis dalam Blog Yale

"Saya mempunyai karangan kegemaran yang saya ingat, tetapi mereka tidak mempunyai topik yang sama," tambahnya. "Sebaliknya, mereka adalah orang-orang di mana pada akhirnya saya memahami bagaimana rasanya mengadakan perbincangan dengan penulis, berada di ruangan yang sama dengan mereka."

Selain itu, pastikan anda cuba mengelak daripada menggunakan petikan luar kecuali anda diminta secara langsung. Pegawai kemasukan ingin membaca kata-kata anda, bukan orang lain.

Di laman webnya, Johns Hopkins University menyenaraikan beberapa contoh esei yang diterima oleh jabatan kemasukannya semasa kitaran kemasukan terakhir. Karangan-karangan itu ada disini

2. Jawab soalan itu

Ini mungkin kelihatan jelas, tetapi mana-mana soalan karangan yang anda jawab, anda mesti menjawab dengan lengkap. Jangan terjebak dalam intro atau bersinggungan. Pastikan anda memahami sepenuhnya soalan yang anda ditanya dan teruskan memeriksa semula sepanjang proses penulisan untuk memastikan bahawa anda berada di landasan yang betul. 

Soalan esei ditulis dengan teliti dan bertujuan untuk mendorong pelajar meneroka dan menjelaskan pemikiran atau kepercayaan tertentu. Jadi, jawapan yang tidak lengkap akan memudaratkan cara pegawai penerimaan menerima tanggapan anda. 

Ikuti soalan Aplikasi Umum ini sebagai contoh: “Pelajaran yang kita ambil daripada halangan yang kita hadapi boleh menjadi asas untuk kejayaan kemudian. Kira masa ketika anda menghadapi cabaran, kemunduran, atau kegagalan. Bagaimanakah ia mempengaruhi anda, dan apa yang anda pelajari dari pengalaman itu?"

Daging soalan ini terletak pada babak kedua. Sekiranya anda meluangkan masa untuk memberikan latar belakang, anda mungkin terperangkap dan terlepas untuk menerangkan apa yang anda pelajari - bahagian paling penting dalam soalan ini.

3. Jangan melayani pegawai kemasukan

Jangan membuat kesilapan melayani tulisan anda kepada pegawai kemasukan dan bukannya menulis dari hati. Penulisan yang tidak senonoh mudah dilihat oleh pegawai kemasukan. Bagaimanapun, mereka membaca beribu-ribu karangan.

"Jangan menulis tentang apa yang anda fikir pejabat kemasukan mahu dengar. Benar-benar menulis mengenai perkara-perkara yang penting bagi anda, ”kata Morrison kepada TUN. "Itulah yang ingin (pegawai kemasukan masuk) keluar dari itu ... perkara-perkara yang penting bagi pelajar, bukan apa yang difikirkan oleh pelajar yang ingin didengar oleh pegawai kemasukan." 

4. Mulakan awal dan tuliskan beberapa draf

Biasanya, anda akan dapat membaca arahan karangan berbulan-bulan sebelum anda perlu mengemukakan permohonan. Aplikasi Umum biasanya melepaskan arahannya pada 1 Ogos setiap tahun. Walau bagaimanapun, untuk kitaran 2020-21, Aplikasi Umum sudah mengumumkan bahawa arahan karangan akan sama seperti pada kitaran 2019-20. 

Menulis draf atau dua dan menunggu beberapa hari untuk membaca bukti dapat membantu anda mengumpulkan karangan yang menarik. Dengan kepala yang jelas, anda akan dapat mengetahui sebarang kesalahan tatabahasa dan menentukan sama ada karangan anda siap dihantar. 

Bermula lebih awal juga memberi anda masa untuk meminta guru, rakan sebaya, atau ahli keluarga anda membaca semula karangan anda. Mereka dapat mengetahui apa yang anda terlepas dan memberitahu anda apakah karangan anda benar-benar menarik dari perspektif pembaca luar. 

5. Gunakan ruang anda dengan bijak

Biasanya, karangan tidak boleh melebihi 650 perkataan, yang merupakan huruf besar yang ditetapkan oleh Aplikasi Umum. Dan beberapa kolej dan universiti yang mempunyai arahan karangan mereka sendiri, seperti Yale, minta pemohon untuk menjawab soalan dalam sekurang-kurangnya kata-kata 35.

Jadi, karangan perlu ketat dan mempunyai aliran naratif yang kuat. Jangan gunakan terlalu banyak perkataan dalam intro atau tunggu terlalu lama untuk mendapatkan isi esei anda. Ini dapat dilakukan dengan mengetahui titik paling menarik anda semasa tempoh percambahan idea sebelum menulis. 

6. Jangan gunakan humor jika anda tidak lucu

Ini mungkin terdengar agak keras, tetapi hanya kerana anda terdengar di suatu tempat bahawa pegawai penerimaan seperti humor dalam karangan yang dibacanya tidak bermaksud anda harus menekankan jenaka jenaka yang tidak masuk akal dalam tulisan anda. Penulisan paksa mudah dikenali. 

"Sekiranya anda bukan penulis yang lucu. . . sekarang mungkin bukan masa terbaik untuk mencubanya, ”kata Morrison kepada TUN. 

Sekiranya anda merasakan bahawa humor adalah pakaian kuat anda, anda tidak perlu menjauhkannya, tetapi jangan terlalu menggunakannya. Anda tidak pernah tahu bagaimana pegawai kemasukan akan menganggap jenaka. Mereka dapat menganggapnya membingungkan atau bahkan menyinggung perasaan. Jangan membuat seseorang meringis semasa menyemak entri anda.

7. Jangan menipu perbendaharaan kata yang canggih 

Anda mahu perkataan yang anda masukkan dalam karangan anda terdengar organik. Lebih-lebih lagi daripada humor yang gagal, perbendaharaan kata paksa dapat membunuh esei aplikasi. 

"Jangan cuba menggunakan kata-kata SAT yang sangat besar jika anda tidak menggunakannya," kata Morrison kepada TUN. "Anda benar-benar menginginkannya terdengar seperti datang dari anda."

Sinonim tidak boleh ditukar ganti, jadi jangan hanya memasang dan meletakkan dari Thesaurus.com. Setiap kata mempunyai nuansa yang berbeda dengan maknanya, dan ada masa dan tempat untuk setiap kata.

Pegawai kemasukan telah membaca cukup banyak karangan untuk mengetahui kapan penulisan bersifat organik dan kapan tidak. Kata-kata besar tidak menarik perhatian pegawai kemasukan, tetapi pemikiran mendalam berlaku.

8. Cuba menonjol dari orang ramai

Anda harus selalu menganggap esei kuliah anda sebagai peluang anda untuk menonjol dari orang ramai. Oleh itu, semasa menulis karangan anda, cuba menjadi unik, bukan generik. 

"Sebilangan besar sekolah - terutama sekolah yang kompetitif - mereka benar-benar berusaha memilih dan memilih antara banyak pemohon yang berkelayakan," kata Morrison kepada TUN. "Sekiranya anda generik dan (pegawai penerimaan) tidak dapat membezakan antara anda, orang lain, dan ribuan pemohon yang lain, itu tidak memberikan anda layanan yang baik."

Anda tidak perlu mengalami pengalaman trauma atau mengubah hidup untuk menyusun karangan yang unik dan tidak dapat dilupakan. Anda harus menganggap esei permohonan anda sebagai peluang untuk membantu pegawai kemasukan yang menilai permohonan anda mengembangkan pemahaman tentang siapa anda dan apa yang membuat anda menonjol - sesuatu yang tidak dapat dijelaskan oleh nombor dalam transkrip anda.

9. Jangan biarkan pembaca bukti mengubah mesej anda

Proofreaders hebat. Namun, rakan sebaya atau guru - atau orang lain yang membaca semula draf anda - tidak boleh mengubah atau mencadangkan perubahan selain tanda baca dan tatabahasa. Ini karangan anda, dan anda haruslah menulisnya. Anda pemohon, dan pegawai kemasukan ingin tahu Matlamat pemikiran dan pengalaman. 

"Semak dan edit, tetapi pastikan untuk tidak kehilangan rasa keperibadian yang hanya dapat Anda masukkan ke dalam kata-kata," tulis Mendlowitz. "Minta seseorang membaca bukti, tetapi jangan terlalu banyak membantu. Saya dan rakan sekerja dapat mengetahui bila karangan ditulis lebih banyak oleh ibu bapa atau, beranikah saya mengatakannya, seorang perunding kuliah daripada seorang pelajar - dan saya dapat berjanji kepada anda bahawa karya itu tidak begitu baik. "

10. Jangan buang kesimpulan anda

Jangan membuat kesimpulan yang tidak bermakna dengan hanya membuat apa yang telah anda nyatakan. Sebagai gantinya, gunakan kesimpulan sebagai peluang untuk mengumpulkan pemikiran anda dan meletakkan karangan pada karangan anda. Dengan fasih dan ringkas mengingatkan pegawai kemasukan yang membaca karangan pernyataan tesis anda dan meninggalkan mereka dengan kesan yang kekal. 

Untuk lebih banyak nasihat permohonan kuliah, periksa disini.

Kesimpulan

Jangan memandang rendah kepentingan esei kuliah. Sekiranya anda melamar institusi terpilih terutamanya, karangan inilah yang dapat membezakan anda daripada kumpulan pemohon lain yang berkelayakan. Perhatikan karangan dengan serius, mulakan lebih awal untuk memberi masa kepada diri sendiri, dan ikuti petua dalam artikel ini. 

Percubaan 6 bulan PERCUMA

Kemudian, nikmati Amazon Prime pada separuh harga - diskaun 50%!

TUN AI – Pembantu Pendidikan anda

TUN AI

Saya di sini untuk membantu anda dengan biasiswa, carian kolej, kelas dalam talian, bantuan kewangan, memilih jurusan, kemasukan kolej dan petua belajar!

Universiti Network