Cara Memilih Kolej yang Sesuai untuk Anda - Temu ramah dengan Dr. Eric Endlich, Pengasas Perunding Kolej Teratas

Published:

Dikemaskini:

TUN duduk bersama Dr. Eric Endlich, pengasas Top College Consultants, untuk membincangkan bagaimana anda boleh memilih kolej yang sesuai untuk anda. 

TUN: Dr. Endlich, terima kasih banyak kerana menyertai kami. 

DR. ENDLICH: Terima kasih kerana mempunyai saya. 

Pada awal proses permohonan kuliah, para pelajar disarankan untuk membuat senarai pendek sekolah yang ingin mereka kunjungi. Apakah faktor utama yang harus dipertimbangkan oleh pelajar semasa membuat senarai itu?

Terdapat banyak faktor yang berpotensi. Biarkan saya menyentuh empat. 

1. Geografi

Geografi adalah satu. 

2. Kos

Pelajar tidak boleh memohon ke kolej yang tidak mampu dihantar oleh keluarga mereka. Sekiranya ibu bapa anda mengatakan bahawa jumlahnya harus di bawah X setiap tahun, maka ini akan menetapkan kumpulan sekolah tertentu untuk diperhatikan. Tetapi, itu sebenarnya topik yang lebih kompleks. 

3. Apa yang anda mahu kaji

Sekiranya anda tahu bahawa anda ingin belajar - sama ada bioteknologi atau reka bentuk permainan video, misalnya - yang akan mempersempit bidang potensi kolej kerana tidak semua kolej menawarkan jurusan tersebut. 

Itu cukup mudah, tetapi anda mungkin berkata, "Baiklah, bagaimana jika saya tidak tahu apa yang ingin saya pelajari?" Itu sebenarnya masalah yang berbeza. Sekiranya anda tidak mempunyai idea - dan itu benar-benar baik - maka anda ingin memilih kolej yang mempunyai banyak pilihan. Jadi, itu mungkin universiti awam yang besar atau universiti swasta yang besar. Sebilangan besar sekolah yang besar adalah awam, tetapi ada beberapa sekolah swasta yang besar. 

Sekiranya anda mengetahui subset yang anda minati, anda mungkin masih dapat mengecilkannya kepada sekolah yang berfokus pada STEM. Atau, jika anda mengatakan bahawa ia akan menjadi sesuatu dalam bidang kemanusiaan, anda mungkin boleh pergi ke sebuah kolej seni liberal kecil yang menawarkan jurusan kemanusiaan.

4. Budaya atau suasana sekolah

Perkara ini mudah diabaikan kerana keluarga melihat kos, lokasi dan jurusan, tetapi ia harus sesuai. 

Sekiranya anda seorang pelajar yang, katakanlah, sangat aktif secara politik dan progresif secara politik dan anda berakhir di sekolah di mana pelajar sangat apolitik atau mungkin sangat konservatif, anda akan menjadi sangat tidak selesa. 

Anda mahu berada di suatu tempat di mana anda boleh berteman dengan anda. Oleh itu, anda harus mencari yang sesuai dari segi budaya. Itu jauh lebih sukar, tetapi sama pentingnya dengan faktor lain. 

Periksa TUN temuduga dengan Sonali Bridges, pengasas dan presiden Bridges Educational Consulting, untuk nasihat lebih lanjut mengenai bagaimana anda boleh memilih kolej "jangkauan" yang betul.

Melancong adalah cara yang baik untuk mendapatkan rasa untuk institusi tertentu. Bolehkah anda memberi nasihat yang dapat membantu para pelajar memanfaatkan lawatan kampus mereka sendiri?

Terdapat beberapa perkara yang perlu diingat.

1. Mengambil gambar

Pelajar mempunyai telefon pintar. Ambil gambar semasa anda pergi. Sekiranya keluarga anda membawa anda semasa cuti musim bunga tahun pertama anda dan anda akan pergi ke 20 kolej pada minggu itu, anda pasti akan lupa. Anda akan bertanya pada diri sendiri, "Mana satu kampus dengan asrama yang sangat saya sukai?" Ambil gambar. Ini akan menjadikannya lebih mudah untuk diingat dan membandingkan epal dengan epal. 

2. Ambil nota

Buat nota di telefon anda. Catatan imbuhan. Buat nota di sehelai kertas. Saya tidak peduli bagaimana anda mencatat. Anda boleh membawa mereka ke dalam kereta setelah lawatan selesai dalam perjalanan pulang atau ke kuliah seterusnya. Tetapi, pastikan anda menuliskannya. Sekali lagi, anda akan lupa. Anda mungkin berfikir tidak, tetapi jika anda melihat banyak kolej, semuanya akan menjadi kabur. Anda ingin menuliskan, "Oh, ini adalah kuliah di mana saya bercakap dengan profesor yang membuat saya sangat teruja untuk mempelajari topik ini." Jadi, ambil nota. 

3. Masuk dengan soalan

Sebelum anda pergi, buat sedikit kerja rumah. Luangkan sekurang-kurangnya beberapa minit di laman web kolej atau cari brosur supaya anda boleh bertanya kepada diri sendiri, "Kuliah macam mana saya akan masuk? Apa yang ingin saya ketahui mengenainya yang tidak dapat saya temui dari laman web?"

Mempunyai senarai soalan dan jangan malu bertanya. Itulah tujuan pemandu pelancong. 

Adakah anda mempunyai nasihat mengenai soalan apa yang harus ditanyakan semasa lawatan kampus? 

Yeah. Ini adalah nasihat biasa: jangan ajukan soalan yang boleh anda temukan dengan mudah di laman web kolej. Soalan seperti “Berapakah bilangan pelajar yang pergi ke sini? Adakah anda menawarkan jurusan sejarah Amerika? Adakah asrama disatukan? Adakah anda mempunyai hoki ais lelaki?"Anda dapat mengetahui dengan cepat di laman web. 

Jangan buang masa untuk itu, bukan kerana akan mengganggu pemandu pelancong, tetapi kerana anda ingin menjimatkan masa berharga itu untuk pertanyaan yang tidak dapat anda temui di laman web. Ini adalah satu pertimbangan anda untuk menjawab soalan-soalan tersebut. 

Jangan takut untuk bertanya soalan yang tidak selesa atau mencabar. Katakan pemandu pelancong itu adalah junior atau senior yang meningkat naik, anda boleh bertanya, "Sekiranya anda dapat mengubah satu perkara mengenai kuliah, bagaimana keadaannya? "

Soalan biasa yang saya dengar orang bertanya adalah: "Apa kolej lain yang anda pilih ketika memilih kolej ini?"Dan"Apa yang membuatkan anda memilih kolej ini?"

Awak boleh tanya, "Adakah anda tahu ada yang berpindah dan, jika ya, mengapa mereka berpindah?

Tanyakan soalan-soalan itu untuk mencari tahu apa kelemahan yang ada di sana kerana mereka akan membincangkan semua perkara hebat yang ada di sana. Mereka akan memberitahu anda semua perkara hebat. Tidak mengapa bertanya mengenai sisi lain. 

Anda mungkin juga ingin mengemukakan soalan yang sangat khusus untuk anda. Sekiranya anda mempunyai keperluan yang sangat khusus kerana kecacatan atau minat tertentu, itu mungkin sesuatu yang tidak dapat anda temui di laman web. Seperti, "Saya mempunyai makanan khas. Seperti apa makanan untuk orang yang menjalani diet itu?

Adakah anda mempunyai nasihat untuk pelajar untuk membantu mereka memanfaatkan lawatan maya mereka sepenuhnya? 

Pasti. Anehnya, sebilangannya sebenarnya sama. Anda tidak dapat mengambil gambar, tetapi anda masih boleh mencatat. Membuat nota lebih mudah dilakukan kerana anda sudah menggunakan peranti anda semasa anda dalam lawatan maya. 

Mempunyai skrin terpisah, peranti kedua, tetingkap terbuka atau selembar kertas di mana anda boleh membuat catatan. 

Ini harus jelas, tetapi perhatikan. Saya tahu bagaimana keadaannya. Anda berada di skrin. Sangat mudah untuk mengatakan, "Oh, anda tahu, saya akan membaca teks itu. Saya hanya akan membalas e-mel itu semasa saya mengikuti lawatan ini. " Anda akan terlepas barang. Oleh itu, letakkan peranti anda yang lain. Perhatikan kerana anda akan kehilangan barang. 

Sekali lagi, ajukan soalan. Ingatlah soalan sebelum lawatan bermula, dengan anggapan bahawa ia adalah lawatan langsung. Sekiranya ia dirakam, itu tidak benar-benar berlaku. Tetapi, anda dapat mencari kenalan yang boleh anda hantarkan melalui e-mel dan ajukan soalan anda. Percayalah, pengakuan orang mahu mendengar daripada anda. Hantarkan e-mel kepada mereka. Sekiranya anda tidak mendapat balasan, hubungi atau cuba alamat e-mel lain. 

Selalunya terdapat perwakilan kemasukan tertentu yang ditugaskan ke wilayah, negara bagian atau kawasan anda. Sekiranya anda dapat mengetahui siapa orang itu, mereka mahu berinteraksi. Mereka tidak menghabiskan waktu untuk bepergian seperti biasa, jadi mereka dapat menjawab pertanyaan anda. 

Sekiranya pelajar diangkat sebagai jurusan, bagaimana mereka boleh membandingkan jurusan di satu sekolah dengan jurusan di sekolah lain?

Itu soalan yang bagus. Itu memerlukan sedikit penggalian di laman web kolej. Laman web kolej semuanya unik. Mereka semua disusun secara berbeza. Mereka boleh menjadi sangat mencabar. 

Tetapi, selalunya, anda boleh menyelami jurusan yang lebih mendalam dan mengetahui kursus apa yang diperlukan untuk jurusan itu, apa pilihan untuk jurusan itu, bagaimana jurusan itu ditubuhkan, apa peluang untuk magang dan berapa banyak guru besar yang mengajar di jurusan itu. Adakah tiga profesor? Adakah 10 profesor? Sejauh mana jabatan itu pergi?

Lakukan penyelidikan itu. Cuba rasakan bagaimana jurusan ini. Seperti apa jabatan itu? 

Sekiranya anda tidak dapat mengetahui cukup banyak dari penyelidikan itu, hubungi orang-orang. Anda biasanya dapat melihat sekurang-kurangnya alamat e-mel umum untuk jabatan itu, jika tidak alamat e-mel dan nombor telefon profesor tertentu. 

Sekiranya jurusan itu dikaitkan dengan profesion tertentu, anda mungkin dapat mencari organisasi profesional yang menilai kolej-kolej tersebut yang akan mengatakan, "Ini adalah beberapa kolej teratas untuk jurusan itu."

Saya tidak akan pergi ke beberapa laman web penarafan kolej utama. Itu semua tidak semestinya sama bermanfaatnya dengan melakukan sesuatu yang dilakukan oleh profesion itu. 

Sudah tentu, pelajar ingin menjana wang selepas kuliah. Mereka mahu mendapat pekerjaan yang baik selepas kuliah. Mereka ingin memastikan bahawa mereka mempunyai keselamatan. Terdapat beberapa laman web seperti College Scorecard, yang ditawarkan oleh kerajaan persekutuan, yang boleh dikunjungi oleh pelajar untuk mengetahui potensi pendapatan mereka dan kemungkinan mereka mendapat pekerjaan setelah menamatkan pengajian di satu kolej tertentu. Oleh itu, sejauh mana pelajar mesti menggunakan College Scorecard, dan seberapa berkesan atau realistiknya?

Saya fikir ia adalah alat yang berguna. Ini hanya sebaik maklumat yang diberikan oleh sumber - kolej. Tetapi, kerana dikeluarkan oleh pemerintah, saya rasa ia agak objektif dan tidak berat sebelah, dibandingkan dengan sesuatu yang dikeluarkan oleh sebuah kolej yang akan berusaha menjadikan diri mereka kelihatan lebih baik daripada kolej lain. 

Jadi, saya rasa ia adalah sumber maklumat yang agak objektif. Tetapi, sekali lagi, ia hanya sebaik maklumat yang diberikan.

Satu perkara yang saya fikir akan hilang dari alat seperti itu ialah trend. Sekiranya anda memasuki bidang yang tidak banyak berubah, itu tidak pernah berubah dalam 10 tahun kebelakangan dan mungkin tidak akan berubah dengan cepat, maka itu mungkin peramal yang cukup baik dari apa yang anda boleh mengharapkan untuk memperoleh. 

Tetapi, jika anda mencari empat tahun atau mungkin enam tahun kerana anda akan mendapatkan master dan anda cuba meneka berapa banyak yang akan anda buat dan menilai prospek pekerjaan, mungkin berbeza. 

Bagaimana jika anda menceburkan diri dalam bidang seperti robotik atau kecerdasan buatan yang cepat berubah? Saya tidak fikir alat seperti College Scorecard akan memberitahu anda apa yang akan anda bayar empat, lima atau enam tahun dari sekarang. 

Anda juga ingin mengetahui prospek pekerjaan anda, betapa baiknya pasaran pekerjaan semasa anda lulus.  

Untuk mendapatkan tren, anda mesti membaca berita. Anda mesti pergi ke penerbitan industri, majalah, jurnal dan laman web yang memfokuskan diri pada industri yang akan anda kunjungi untuk melihat trendnya. Adakah lebih banyak pekerjaan dari masa ke masa, atau orang diberhentikan? Sekiranya orang diberhentikan dalam jumlah besar, mungkin sekarang bukan masa terbaik untuk menceburi bidang itu. 

Sekarang bercakap mengenai kemampuan pelajar untuk membayar kuliah. Adakah anda pernah menasihati pelajar untuk tidak melamar sekolah kerana kos tahunannya rata-rata?

Tidak tepat. Seperti yang saya katakan sebelumnya, saya tidak akan menasihati pelajar untuk memohon ke kolej yang tidak dapat mereka bayar. Sekiranya ibu bapa mengatakan, "Kami tidak dapat membayar lebih dari jumlah X," jangan berlaku untuk kolej yang akan dikenakan biaya lebih dari jumlah itu.

Tetapi, di sinilah sukar. 

Semasa anda melayari laman web kolej, atau apabila anda pergi ke pelbagai laman web yang menyenaraikan kos kuliah, anda akan melihat tuisyen atau, yang lebih penting lagi, kos kehadiran, yang merupakan jumlah kos pengajian, bilik dan dewan dan lain-lain bayaran. 

Sekiranya anda pergi ke kolej yang jauh, anda mesti mengambil kira perjalanan. Sekiranya anda akan berulang-alik beberapa kali dalam setahun, itu adalah wang tambahan yang akan anda belanjakan. 

Jumlah kos hanyalah harga pelekat. Seperti ketika anda melihat harga rumah atau harga kereta, itu hanya titik permulaan. Itu tidak bermaksud ia adalah kos terakhir anda. 

Apakah peluang anda untuk mendapatkan biasiswa dan bantuan kewangan? Kos sebenar anda mungkin jauh lebih rendah daripada harga pelekat. Terdapat sumber yang dapat membantu anda mengetahui berapa kemungkinan anda mendapat bantuan, berapa banyak yang anda harapkan untuk diterima dan berapa kos sebenar anda. 

Itu akan berbeza-beza, bergantung pada keadaan kewangan anda, kecekapan akademik anda dan pencapaian lain. Jadi, itulah bahagian yang perlu anda perhatikan. 

Tanya diri anda, "Apa yang perlu saya bayar sekiranya saya diterima masuk ke universiti ini?"Sekiranya ia masih lebih dari yang keluarga anda bayar dan keluarga anda tidak mampu atau tidak mahu mengambil pinjaman untuk menutup jurang itu, maka jangan berlaku. Anda tidak mahu masuk dan bersemangat semua dan minta ibu bapa anda berkata, "Tidak boleh. Anda tidak akan ke sana. Itu terlalu mahal."Itu akan membuang masa dan sangat mengecewakan.

Setelah pelajar mendapat surat penerimaan dan pakej bantuan kewangan mereka, membandingkannya boleh membingungkan. Mengira jumlah yang sebenarnya anda perlukan untuk pergi ke sekolah tertentu boleh membingungkan. Oleh itu, adakah sumber dalam talian yang boleh digunakan oleh pelajar untuk membantu mereka menganalisis pakej bantuan kewangan mereka dan membandingkan tawaran mereka?

Anda boleh melayari laman web bantuan kewangan persekutuan, yang akan membantu anda menguraikannya.

Terdapat laman web lain, myfinancialaidletter.org, yang boleh anda gunakan untuk memuat naik surat anda. Ini akan membantu anda menyahkodnya. 

Tetapi, sayangnya, walaupun ada tekanan untuk menyeragamkan huruf-huruf ini, surat-surat ini dapat membingungkan dalam beberapa cara.  

Saya tidak akan membahas secara terperinci semua cara yang boleh membingungkan. Tetapi, anda selalu boleh menghubungi jabatan bantuan kewangan universiti dan berkata, “Saya bingung. Saya tidak pasti adakah ini pinjaman di sini. Nombor ini yang saya lihat, adakah itu nombor terakhir? "

Ada beberapa pertanyaan yang mungkin anda ada sehingga anda tidak dapat mencari jawapan selain dari universiti, seperti, “Adakah ini dijamin selama empat tahun? Ini bagus. Saya suka ini. Ini adalah biasiswa yang hebat, tetapi apa yang akan menjadi tahun depan dan tahun selepas itu? "

Itu sangat mustahak. Anda tidak dapat menjumpainya dari laman web. Anda hanya boleh mendapatkannya dari kolej itu sendiri. Anda mahukan jawapan yang pasti. Adakah boleh diperbaharui dan adakah syarat untuk mengekalkan biasiswa itu dari masa ke masa? Sekiranya mereka mengatakan bahawa anda mendapat biasiswa berjumlah $ 25,000 setahun, bagus. Tetapi, anda harus tahu sama ada anda mesti mengekalkan IPK tertentu atau jika anda perlu mendaftar untuk jumlah kredit tertentu. Apakah syarat untuk mengekalkan biasiswa itu? 

Anda tidak mahu kejutan buruk untuk mengetahui bahawa anda tidak memperolehnya tahun ini kerana nilai anda tidak cukup tinggi atau sesuatu. 

Terima kasih sekali lagi, Dr. Endlich.

Dengan senang hati! 

Temu bual ini telah disunting untuk kejelasan.

Percubaan 6 bulan PERCUMA

Kemudian, nikmati Amazon Prime pada separuh harga - diskaun 50%!

TUN AI – Pembantu Pendidikan anda

TUN AI

Saya di sini untuk membantu anda dengan biasiswa, carian kolej, kelas dalam talian, bantuan kewangan, memilih jurusan, kemasukan kolej dan petua belajar!

Universiti Network